Vart är de kommunala bolagen i Örnsköldsvik på väg?

Idag har vi fått kommunkoncernens bokslut presenterat mer i detalj. Jag kan konstatera att kommunen går bättre än bolagen. Kommunens resultat är 38 miljoner plus för 2007 med hela koncernen uppvisar endast 20 miljoner.
Men det mest uppseendeväckande vid dagens möte var att vi , tror jag i alla fall fick en prognos på borgensåtaganden fram till 2010. Mig veterligen har det aldrig hänt. Prognosen visar att våra borgensåtaganden då kommer att vara ungefär 4,1 miljarder kronor, en ofantligt stor summa pengar. Pengarullningen i bolagen är makalös, inte undra på att vår förre kommundirektör kände ett behov av att vara med i den svängen, men som kommundirektör är man inte med i detta företagsspel. I "rankingen" mellan kommunerna har vi idag betyg 2 på den fem gradiga skalan. Men med de nya åtagandena är vi med rask takt på väg mot botten och inkasserar troligen redan 2008 betyget 1 som varande en av de 50 kommuner som har störst borgensåtagande i Sverige. Lägg därtill ochkså de åtaganden vi har för pensionsskulden så hamnar vi snart på en ännu högre nivå. Om jag räknat rätt så borgar varje Örnsköldsviksbo för nästan 73000:- år 2010 om utvecklingen fortsätter.
Det känns lite så där..............

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0